Які зміни чекають на імпорт авто у 2024 році?

Які зміни чекають на імпорт авто у 2024 році? фото

Про прогнози на 2023

Так, тут немає помилки – прогнози на новий рік буквально на кілька рядків нижче. Тут же про те, наскільки точними (або й не дуже) були наші ж прогнози на рік, що минув. Отже, торік у подібній статті ми передбачали, що авто за готівку за кордоном купуватимуть менше, основою розрахунків стануть банківські перекази. Це припущення підтвердилося повністю.

Зростання ціни на пальне потягне збільшення тарифів перевізників на 20%. Насправді тарифи зросли і через ціни на пальне, і ще більше через заблоковані «активістами» кордони. Знову не помилилися.

Розмитнення у Дії – його було названо найбільш очікуваною зміною для 2023 року у сфері імпорту автомобілів. Проте – не збулося. Звісно, не з нашої вини – не досягли згоди парламентарі та міністри, однак факт є фактом: розмитнення у Дії очікується цього року. Можливо.

Повернення «техогляду»: опираючись на активність законотворців, ми не передбачали повернення цієї операції, тим паче під час воєнного стану. Що збулося.

А тепер – час перейти до прогнозів на цей, сподіваємося переможний 2024 рік.

Замовлення авто «під ключ» з Європи

Ця послуга ставатиме все більш популярною, про що свідчить статистика минулого року – на вторинному ринку частка імпортованих легкових машин на початку 2023 складала близько 16% (або 15 тис./міс.), в кінці – майже 24% та 23 тис. легковиків у місяць. До цього слід додати середньомісячні показники довоєнних періодів, які сягали 45 тис. авто в місяць, тобто попит на такий транспорт зараз задовольняється ледь на половину, як не менше.

Зменшився потік авто зі США, а ті, які ще ввозять – здебільшого у ціновій категорії $20+ тис., тобто за межею мас-маркету «свіжопригнаних» легковиків. Старіє внутрішній автопарк, вибрати якісний легковий автомобіль в Україні стає дедалі складніше. А також відстежити його історію (пробіг, участь в ДТП), яка у зв’язку з відсутністю державного регулювання (техоглядів, єдиних загальнодоступних реєстрів) просто не формується. Натомість авто з Європи зазвичай мають супровідну інформацію фактично до дня експорту.

Підібрати, пригнати і розмитнити?
Зв’яжіться з нами — з радістю допоможемо
request

Додає свого і неможливість для чоловіків вільного виїзду за кордон у зв’язку з воєнним станом для самостійної купівлі та «пригону» автомобіля – більшість не має інших варіантів, як скористатися послугами компаній з підбору та викупу авто за кордоном, а також його доставлення. Коли ж компанія пропонує все «під ключ» - розмитнення, сертифікацію, інші формальності – це лише додає такій послузі цінності.

Доставлення авто може дорожчати

Невизначеність щодо блокування кордонів з окремими європейськими країнами «місцевими активістами» вже завдали чималих збитків українським перевізникам. І поки ця проблема залишається, слід очікувати лише ймовірного збільшення часу доставлення машин автовозами, а також певного збільшення тарифів на цю послугу – перевізники страхуватимуть свої ризики.

Які зміни чекають на імпорт авто у 2024 році? фото 1

Клієнти частіше звертатимуться до компаній, рідше до приватних «гонщиків»

Купівля автомобіля – рішення, до якого більшість іде кілька років, й стільки ж накопичує кошти для такої події. Відповідно довірити гроші для замовлення автомобіля із-за кордону люди скоріше погодяться компанії зі стаціонарним офісом, відповідним документальним оформленням послуги, ніж приватній персоні, яка свої обіцянки може підкріпити лише словами. І якщо раніше, у 90-ті чи навіть двохтисячні роки просто не було інших варіантів, як звертатися до приватників, зараз на ринку достатньо компаній-імпортерів з перевіреною надійною репутацією.

Розмитнення у Дії

Торік була зроблена друга спроба створити законодавче підґрунтя для «розмитнення у смартфоні». За задумом авторів законопроєкту, внесеного у грудні 2023, все має відбуватися максимально просто і швидко (буквально – не довше години), а система оподаткування залишиться такою ж, як є зараз. Зміниться лише методика оцінювання автомобілів, яку ще потрібно розробити. І, скоріш за все, від неї найбільше й залежатиме те, наскільки популярною стане послуга розмитнення в Дії. Адже вона лише альтернативний варіант, а наявний зараз – з подачею усіх документів та декларації на місцеву митницю, теж залишиться чинним.

Продаж авто в Дії

Якщо попередній розділ про плани, то цей – про вже реалізований функціонал. За 10 днів грудня новою послугою скористалися 1504 автовласники, що склало майже 5% від усіх угод купівлі-продажу, зареєстрованих за час роботи послуги.

Справді вагомий вплив на ринок перепродаж у Дії мала б тоді, коли нею могли б користуватися і дилери, адже це дало б потужний поштовх розвитку послуги Трейд-ін. Клієнт заїхав на майданчик – продав своє авто, і тут же вибрав наступне, нове, чи з пробігом, і водночас оформив його на себе. Зрозуміло, що на ділі не все так просто, і потрібні серйозні доопрацювання програми для адміністрування податків, доєднання додаткових баз даних тощо. Проте оскільки перший крок зроблено, послуга доступна для фізичних осіб, є ймовірність, що згодом вона буде поширена і на дилерів.

Техогляд

В окремих ЗМІ або тематичних спільнотах у соцмережах техогляд «повертають» по декілька разів на рік, ще з 2011, коли він був скасований. Відомо, що Мінінфраструктури повідомляло, що питання повернення техогляду для всіх буде підняте не раніше скасування воєнного стану.

Які зміни чекають на імпорт авто у 2024 році? фото 2

Однак, на офіційному сайті цього ж відомства нещодавно (9 січня 2024 року) було оприлюднено проєкт наказу «Про затвердження Змін до Вимог до перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу, методів такої перевірки». Тобто, поки це не законопроєкт, який міг би повернути ТО для всіх видів ТЗ, але це інструкція, гармонізована з європейським законодавством, яка у разі ухвалення, використовуватиметься суб’єктами проведення ОТК для тих ТЗ, які підлягають обов’язковому ОТК. Відповідно, якщо техогляд буде повернений, цей наказ (якщо набуде чинності) застосовуватиметься для всіх видів ТЗ. А маючи бажання (документ доволі об’ємний), можна вже ознайомитися з тим, якими будуть нові вимоги ОТК.

Електромобілі

Збільшення пропозиції з електромобілями та деяке зниження цін на вживані варіанти сприяють розвитку цього сегмента. Натомість брак покупців з «власною розеткою» - фактор, що обмежує зростання торгів у цій частині ринку. Ймовірно, наступного року все ж продовжиться збільшення обсягів куплених як нових, так і вживаних електромобілів, проте поступово ми будемо бачити наближення до точки насичення й переходу від постійного зростання кількості куплених електрокарів, до коливання в діапазоні близькому до середньомісячних чисел.

Які зміни чекають на імпорт авто у 2024 році? фото 3

Збір за першу реєстрацію

Перед першою реєстрацією легкового автомобіля в СЦ МВС слід сплатити збір до Пенсійного фонду, який визначається від вартості автомобіля й складає від 3 до 5 відсотків. У зв’язку зі зміною з 1 січня 2024 року розміру прожиткового мінімуму для працездатних громадян, змінюються діапазони нарахувань згаданих відсотків.

Вартість автомобіля, ставка збору:

До 499 620 грн – 3%

Від 499 621 грн до 878 120 грн – 4%

Від 878 121 грн та більше – 5%

Ці діапазони не будуть змінені до наступного 1 січня, навіть якщо розмір прожиткового мінімуму буде переглянутий. Не сплачується цей збір за електромобілі, також від нього звільнені окремі пільгові операції (успадкування авто за законом, забезпечення ТЗ осіб з інвалідністю).

Автомобільні аукціони 

У зв’язку з хвилею дефіциту нових автомобілів у дилерів, спричиненою ще пандемією коронавірусу, вторинний ринок європейських країн не поповнювався такими ж темпами, як до цих обставин. Власники менш охоче продають свої автомобілі (бо не завжди мають вибір нового варіанта), а ціни на ринку зросли. 

Один з альтернативних варіантів, де вигідно купити авто в Європі, залишаються місцеві аукціони. Вони не цілком схожі до американських, принаймні тим, що сильно пошкоджених машин (так званих “тотал”) там мінімум. Здебільшого відбуваються продажі цілком справних авто після закінчення лізингу чи у зв’язку з розпродажем корпоративних парків. Машини мають сліди експлуатації, можуть також мати певні пошкодження чи технічні недоліки, проте не настільки серйозні, як авто зі США. Але ціни на них бувають менші, ніж на відкритому ринку. 

Купувати машини на аукціонах можуть лише зареєстровані дилери, тому, зважаючи на викладені обставини, та підвищений попит в Україні на авто з Європи, інтерес до європейських аукціонів зростатиме, разом із кількістю автомобілів, куплених на них. 

Замовити послугу доставки, розмитнення та сертифікації авто можна онлайн або за телефоном 080 021 20 30.