Держава планує отримувати $3200 податків з продажу вживаних автомобілів: що змінилося в законодавстві?

Держава планує отримувати $3200 податків з продажу вживаних автомобілів: що змінилося в законодавстві? фото

На початку жовтня 2024 року набули чинності нові вимоги до продажу транспортних засобів, що підлягають оподаткуванню. Тепер для оформлення продажу автомобіля потрібно надавати офіційний документ з оцінкою його вартості. Такий документ можуть видавати або експертна служба МВС, або спеціальні суб’єкти, що мають право на оцінку транспортних засобів. Зміни внесені відповідною постановою Кабміну і спрямовані на зменшення податкових ухилень при продажу автомобілів.

Які транспортні засоби підлягають оподаткуванню?

Згідно з Податковим кодексом України, податки на продаж стягуються з фізичних осіб, які продають другий автомобіль (легковий, мопед чи мотоцикл) протягом одного календарного року. Ставка податку становить 5% від вартості транспортного засобу. Якщо ж особа продає третій або наступний транспортний засіб, ставка податку зростає до 18%. Також до кожного продажу додається військовий збір у розмірі 1,5%, хоча у разі ухвалення законопроєкту №11416-д цей збір може зрости до 5%.

Для інших типів транспортних засобів, таких як вантажівки, автобуси, причепи та спецтехніка, при першому та другому продажі ставка становить 5%, а при третьому і подальших — 18%. Військовий збір також додається до кожної угоди.

Нові правила оцінки вартості автомобіля

Одна з головних змін полягає в тому, що тепер вартість автомобіля, який продається, не може визначатися зі слів продавця. Ця вартість повинна бути підтверджена офіційною оцінкою, виданою або експертною службою МВС, або іншими уповноваженими суб’єктами. Існує також можливість скористатися калькулятором оцінки транспортних засобів на сайті Мінекономіки, хоча його бази даних не покривають всі популярні моделі авто.

Причини змін і їхні наслідки

За словами заступника Міністра МВС Богдана Драп’ятого, такі зміни введені для боротьби з заниженням вартості транспортних засобів під час продажу. Раніше продавці могли вказувати значно нижчу ціну, що зменшувало розмір податку. Наприклад, автомобілі преміум-класу часто оцінювалися у 10-15 тисяч гривень, що є очевидним заниженням. Один з таких випадків стосувався продажу Tesla Model 3 2022 року за 10 000 гривень, тоді як її реальна ринкова вартість — понад 900 тисяч гривень.

Головний сервісний центр МВС прогнозує, що нововведення дозволять суттєво збільшити надходження до бюджету від продажу транспортних засобів. Якщо раніше за рік з 471 тисячі проданих авто надходило близько 1,8 млрд гривень податків, то тепер очікується збільшення до 62,4 млрд гривень, що в 60 разів більше.

Середнє податкове навантаження

Незважаючи на значний потенціал збільшення податкових надходжень, розрахунки викликають сумніви. Зараз середній податок за один автомобіль становить близько 3900 гривень ($100). Нові правила оцінки підвищують це навантаження до 132 510 гривень ($3200), що здається надто оптимістичним прогнозом для українського ринку. Адже 40% автомобілів на ринку коштують менше $3200, а середня ціна — $5500.

  • Дізнатися більше про глибокі аналітичні дослідження, експертні прогнози та освітні ініціативи, які сприяють створенню прозорого і цивілізованого ринку автомобілів в Україні та  бути в курсі останніх тенденцій і отримати цінну інформацію для успішної діяльності в автомобільній галузі. Відвідайте сайт нашого партнера  Інститут досліджень авторинку.

Вплив на ринок

Очікується, що такі нововведення суттєво вплинуть на авторинок. Для продавців і покупців виникнуть нові виклики, оскільки збільшення податкового навантаження зробить продаж вживаних авто менш вигідним. Особливо це стосується тих випадків, коли власники продають другий або третій автомобіль протягом року, адже ставка податку зростає до 18%.

Проте, існує ймовірність, що продавці шукатимуть альтернативні способи ухилення від податків. Зокрема, можуть активізуватися продажі за дорученнями або передача права власності через інші механізми, які не передбачають сплати податку.

Висновок

Незважаючи на введення нових правил оцінки вартості автомобілів, ефективність цих змін залишається під питанням. Очікувані надходження від податків можуть бути завищеними, і на практиці ринок може не підтримати такі високі прогнози. Однак нововведення, безумовно, спонукають до більш прозорого та чесного процесу продажу транспортних засобів, що є позитивним кроком у боротьбі з податковими ухиленнями.